Gimkit mysteeripelinä



Among Us on suurelle osalle oppilaista tuttu peli, joka on toiminut innoittajana uusimman Gimkitin pelimoodin, Trust No One, kohdalla. Peli toimii muuten samaan tapaan kuin aiemmat Gimkitin monivalintapelit, mutta tällä kertaa oppilaat keräävät energiaa, eivät rahaa. Energialla oppilaat voivat tehdä salaisia tai julkisia tutkimuksia toisistaan ja äänestää tutkimustensa perusteella yhteisvoimin muita oppilaita ulos pelistä siinä toivossa, että ulos lentää Impostor eli huijari. Opettajalle pelimoodi voi tuntua ensin oudolta, mutta kokemuksen mukaan oppilaat nappaavat ideasta kiinni nopeasti ensimmäisen harjoituspelin jälkeen.

Alla ohjeet pelin kulkuun ja vilkaisu oppilasnäkymään.


Pelin aloitus


Peli lähtee liikkelle valitsemalla Trust No One -pelimoodi aloitussivulta.


Tässä kohtaa opettaja voi valita, kuinka moni oppilaista on huijari eli Impostor. Menen itse aina peliin mukaan omalla laitteellani, eli saatan itse päätyä huijarin rooliin. Tämä auttaa opettajaa ymmärtämään pelin kulkua oppilaan näkökulmasta ja ohjeistamaan heitä paremmin sekä tuo peliin mukavaa jännitystä, kun opettajaakin saa koittaa äänestää pois alukselta. En yleensä muuta asetuksia tässä kohtaa, automaattiset luvut ovat toimineet ryhmissä hyvin.



Kun peli lähtee käyntiin, alkaa taustalla soida oppilaiden kuvausten mukaan pelottava ja aavemainen musiikki. Taululle alkaa ilmestyä ohjeita, jotka nuorempien oppilaiden voi olla vaikea ymmärtää, mutta jotka tuovat peliin varmasti lisäjännitystä etenkin vanhemmille oppilaille.


Oppilaat vastailevat monivalintakysymyksiin tavalliseen malliin, mutta voivat nyt keräämällään energialla tutkia, kuka oppilaista voisi olla huijari. Salainen tutkimus maksaa vähemmän, mutta antaa tietoa vain oppilaalle itselleen. Tutkimus voi olla tulokseton, mutta parhaimmillaan se kertoo, kuka ei varmasti ole huijari. Julkinen tutkimus tekee saman, mutta maineensa puhdistaneet oppilaat päätyvät kaikkien näkösälle taululle Clear List -listan alle. Näin vähä vähältä jäljelle jää vähemmän oppilaita, jotka saattaisivat olla huijareita.

Kun joku luulee tietävänsä varmaksi, kuka huijari on, voi hän pistää pystyyn äänestyksen. Opettaja laittaa äänestyksen ruudulta käyntiin. Oppilaat voivat keskustella keskenään saamistaan tutkimustuloksista tai äänestää hiljaisuudessa oppilasta, jonka luulevat olevan huijari. Eniten ääniä saanut lentää alukselta ulos, ja peli kertoo, osuiko arvaus oikeaan.


Kun äänestys on ohi, tulee taululle näkyviin, monta huijaria ja äänestystä oppilailla on vielä jäljellä. Jos äänestykset loppuvat kesken ennen kuin huijarit on selvitetty, voittavat he pelin. Jos kaikki huijarit saadaan selville, voittavat muut pelaajat yhdessä (Crewmates). Peliä saa jatkaa edelleen kysymyksiä treenaamalla, vaikka joutuisi alukselta ulos, äänestää ja tutkia ei vain enää saa siinä vaiheessa.



Oppilasnäkymä


Oppilaat saavat pelin alettua laitteelleen alla olevan näkymän.


Tässä kohtaa heitä kannattaa neuvoa piilottamaan ruutu muilta pelaajilta, sillä View Role -painikkeesta selviää, onko oppilas huijari vai normaali aluksen jäsen. Peli jatkuu tämän jälkeen normaalina monivalintapelinä, jossa jokainen oikea vastaus kerryttää energiaa yhden pykälän verran.


Jos oppilas vastaa oikein, hän voi valita Mission Control - tai Continue-vaihtoehdon väliltä. Ensimmäinen vie keskukseen, jossa voi tutkia muita pelaajia tai pistää pystyyn äänestyksen. Huijareilla on hieman erilaisia vaihtoehtoja tässä kohtaa, he voivat mm. tekeytyä muiksi pelaajiksi tai häiritä peliä muilla tavoin.


Peli voi kestää pitkäänkin, pisin peli tähän mennessä lähes oppitunnin verran ohjeineen, mutta muutama pelaamisen arvoinen seikka moodiin liittyy. Ryhmän työskentelystä ja yhteishengestä peli kertoo paljon neuvottelujen myötä. Sanastoa tulee treenattua ahkerasti, sillä oppilailla on suuri motivaatio kerätä energiaa. Jännitys tuo tunnille viihtyvyyttä ja lisämotivaatiota, ja tätä moodia on ensimmäisen pelikerran jälkeen pyydetty jokaisessa ryhmässä pelattavaksi uudestaan, mikä kertoo varmasti pelin suosiosta. Parhaiten peli on toiminut 8. ja 9. luokan oppilailla, joilla on jo taitoa ymmärtää pelissä esiintyvää englantia, mutta 7. luokan kanssakin on pari menestyksekästä tuntia vietetty. Suosittelen pelattavaksi vaikkapa vain parikin kertaa näin joulun alla!