Mentimeter monipuoliseen yhteistyöhön


Google Classroom -videokurssi saa jatkoa ensi viikolla, kun oma ääni palautuu. Tässä välissä halusin kuitenkin käyttää tilaisuuden esittelemällä Mentimeter-sovelluksen, joka on selkeytynyt, uudistunut ja monipuolistunut ilmaistilinkin haltijoille.

Mentimeter ei vaadi oppilailta kirjautumista, vain opettaja tarvitsee ilmaistilin sovelluksen käyttöön. Vastaaminen eri kyselyihin tapahtuu aina koodin avulla osoitteessa menti.com, ja sovellus toimii varsin hyvin puhelimella. Vastaaminen tapahtuu anonyymisti, eli yksittäisen oppilaan työskentelyyn ja arviointiin sovellus ei ole ideaali. Mentimeterin ominaisuudet tulevatkin parhaiten esille erilaisissa virittäytymiseen, äänestämiseen ja ajatustenvaihtoon liittyvissä tehtävissä.

Aloitussivu on opettajan näkökulmasta varsin selkeä. Sinisestä + New presentation -painikkeesta luodaan uusi esitelmä, jonne voidaan sisällyttää yksi tai useampi tehtävä.


Tehtävät luodaan diatyyppisesti, ja oikealla puolella näet kaikki vaihtoehdot tehtäviin ja viitemateriaaleihin.


Kun viet hiiren kunkin vaihtoehdon päälle, näet esikatseluna esimerkin siitä, miltä tehtävä tai viitemateriaali voi näyttää. Alla esimerkit perustehtävätyypeistä, hieman tarkempiakin tietoja voi oppilailta pyytää Advanced questions -otsikon alta.

Monivalinta


Sanapilvi


Avoin kysymys


Väitteiden arviointi


Järjestykseen asettaminen


Mielipidemittaus


Tietovisa monivalintana


Tietovisa avoimena kysymyksenä


Omilla tunneillani olen käyttänyt Mentimeteriä esim. keskustelutehtävien virittelyyn, jolloin oppilailta on kysytty ensin mielipidettä, ja näistä tuloksista keskusteltu yhdessä. Näin koko luokan on saanut mukaan tehtävään edes jossain määrin. Sanapilvi on ollut hyvä vaihtoehto sanastoharjoitteluun, jolloin oppilaita pyydetään listaamaan ylös sanoja, jotka liittyvät johonkin tiettyyn aihepiiriin. Avoimet kysymykset olen ottanut mukaan lauseharjoitteluun ja tietovisan esim. sanastoharjoitukseen koetta edeltävällä tunnilla. Osallistujien määrä näkyy oikeassa alakulmassa esitystilassa alla olevan kuvan mukaisesti.


Jos taululle päätyy jotain sopimatonta, saa nämä vastaukset poistettua, kun kysely on päättynyt. Kyselyn voi päättää esitystilassa vasemmasta alakulmasta alla olevan kuvan Close voting -painikkeesta. Start countdown on ollut hyvä vaihtoehto silloin, kun vastaamiseen on pitänyt saada hieman lisävauhtia. Olen yleensä tehnyt niin, että avoimissa kysymyksissä jäädytän ruudun videotykillä aluksi, lopetan kyselyn ja poistan sopimattomat vastaukset ennen kuin näytän tulokset oppilaille. 


Värimaailmaa voi muuttaa muokkausvaiheessa oikean yläkulman Themes-valikosta. Alla värivaihtoehdot.

Asetuksia voi Configure-painikkeesta muuttaa tarkemminkin mm. niin, että oppilas saa edetä kysymyksissä omaan tahtiin (Audience pace).