Digitunti seuraa osallistumista ja edistymistä



Mentimeter on blogissakin jo pariin otteeseen esitelty sovellus, ja moni on sitä ehtinyt varmasti jo käyttää joko opettajan roolissa tai osallistujana koulutuksissa. Mentimeterin vahvuus on interaktiivisuus, ja tässä postauksessa tutustumme eri tapoihin kerätä tietoa oppilailta uuden käsiteltävän asian ymmärtämisessä reaaliaikaisesti sekä tunnin lopussa kootusti. Ideana on, että oppilaat voivat kommentoida asioita anonyymisti ja nopeasti yhdellä painalluksella. 

Otsikon alla olevassa kuvassa näkyy ensimmäisenä tehty ohjedia, jossa jutun juoni jo paljastuukin. Jokaiselle dialle on mahdollista lisätä erilaisia interaktiivisia kuvakkeita, ja tässä malliohjeistuksessa sydän tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että oppilas on toiminut dian ohjeistuksen mukaan (esim. muistiinpanot on kirjoitettu). Kysymysmerkki on lisätty niitä hetkiä varten, jolloin asia tuntuu haastavalta ja oppilas kaipaa lisäselitystä. Tämä on hyvä avata vielä ohjeistuksena suullisesti ennen diasarjan aloittamista.

Muistiinpanoissa edetään siis normaalisti dia kerrallaan, mutta oppilaan on mahdollista seurata muistiinpanoja myös omalta puhelimeltaan. Kun muistiinpanot on kirjoitettu, oppilas voi painaa puhelimensa näytöltä sydäntä tai kysymysmerkkiä aiemman ohjeen mukaan. Oikeaan alareunaan tulee näkyviin, kuinka moni on jollakin tapaa reagoinut käsiteltävään diaan. Näin opettajan ei tarvitse ihmetellä, ovatko kaikki edenneet asiassa ja onko käsiteltävä asia mennyt jollakin tapaa perille. Myös etäopetuksessa Mentimeterin käyttö auttaa opettajaa seuraamaan ryhmän toimintaa paremmin.



Lopuksi opettaja voi kysyä yleistä tunnelmaa opetellun asian suhteen esimerkiksi näin:


Mentimeterissä on Pin on Image -tyyppinen dia, jossa vastaus annetaan napauttamalla tiettyä aluetta näytöltä. Tähän voi liittää myös oikean vastausalueen, mutta mielipidettä ja tuntemuksia kysellessä oikeaa vastausta ei tietysti ole. Käyttämäni hymiökuvan voit kopioida alta.

Oppilailla on Mentimeterin avulla siis mahdollisuus vaikuttaa oppitunnin kulkuun niin, että hankalampaa kohtaa opettaja voi käsitellä eri tavoin ja helpompaa kohtaa ei tarvitse turhaan jäädä kertaamaan. Tällä voidaan toivottavasti välttää sekä tylsistymistä että turhautumista uuden asian käsittelyssä. Käyttämäni Mentimeterin voit käydä itse kokeilemassa oppilaan roolissa otsikon kuvan ohjeen mukaan.