Osallistava diaesitys


Moni opettaja käyttää oppitunnin aikana useampaa sovellusta tai alustaa lähes huomaamattaan eri tilanteisiin: PowerPointilla näytetään muistiinpanoja, YouTubesta opetusvideoita, Kahootilla pelataan ja erillisillä esimerkeillä kerrataan asiaa vielä edelleen liitutaululla tai dokumenttikameralla. Kaikki tämä tuo vaihtelua opetukseen, mutta toisinaan myös kiireen tuntua oppitunnille sekä siirtymätilanteita, joiden aikana oppilaiden mielenkiinto herpaantuu. Yksi vaihtoehto tälle on käyttää yhtä sovellusta tai alustaa mahdollisimman monipuolisesti niin, että mielenkiinto säilyy, mutta opettajan ei tarvitse availla useampaa välilehteä ja sivua oppitunnin aikana.

Tässä postauksessa näytän lyhyen esimerkin avulla, miten diaesitykseen saat mukaan muistiinpanoja, videon sekä lyhyen testaa tietosti -osion, joiden avulla esim. uudesta kieliopista saa eheämmän kokonaisuuden. Ja mikä parasta, esitys säilyy tulevaa vuotta varten tallessa opettajan tiedostoissa.

Voit käydä katsomassa esimerkkiesityksen täältä. Postauksen lopusta saat linkin esityksen kopiointia varten (Google Slides), jos haluat käyttää pohjaa ja muokata sitä tarvittaessa.

Käytännössä diaesitys käy läpi ensin muistiinpanot normaaliin tapaan. Opettaja voi pyytää oppilasta kirjoittamaan nämä esim. vihkoon tai tulostaa ne vihkoon liimattavaksi. 

Videon lisääminen onnistuu sekä Google Slidesissä että PowerPointissa Lisää-valikon kautta. Google Slidesissä videoita voi hakea suoraan YouTubesta, PowerPointtiin tarvitset vain linkin videoon, eli molemmilla videon lisääminen onnistuu nopeasti.


Tietovisan teko dioilla onnistuu näppärästi niin, että otsikoksi laitetaan kysymys ja alle monivalinnat. Dia kopioidaan ja tältä toiselta, kopioidulta dialta poistetaan väärät vaihtoehdot. Halutessaan opettaja voi laittaa oikean vastauksen perään lyhyen kertauksen kieliopista (katso kuvat alla)




Mukaan voidaan ottaa myös toiminnallisia harjoituksia, joiden ohjeet on sisällytetty suoraan diaesitykseen.

Näin uuden rakenteen opettelu pysyy lyhyenä, ytimekkäänä ja vaihtelevana niin, että oppilas osallistetaan heti alkuvaiheessa mukaan. Esityksen voi myös jakaa oppilaille kertausta varten sekä poissaolleille oppilaille uuteen rakenteeseen tutustumista varten.

Selkeys on valttia esityksissä, ja SlidesCarnivalista kopioidussa malliesimerkissä on jo melko paljonkin taustahälinää. Tässä kannattaa pitää mielessä oma kohdeyleisö. Nuoremmille oppilaille hyvinkin yksinkertainen pohja saattaa olla paras. Samoin haastavaa, täysin uutta rakennetta opiskellessa ylimääräiset värit ja kuviot sekä tekstin määrä kullakin dialla kannattaa pitää minimissä, ainakin oman kokemuksen mukaan.

Postauksessa käyttämäni esimerkin voit kopioida omalle Drivellesi täältä.