Alkukirjainpeli aktivoi kieltä



Tämän pelin alkuperäistä nimeä en edes tiedä (viisaammat kertokoot), mutta on tullut jo perinteeksi kevään viimeisille kielten tunneille. Idean olen kuullut toiselta kollegalta ja muunnellut sitä aina hieman tilanteen mukaan. Peli toimii hieman muunneltuna myös muissa aineissa, mutta käyn tässä postauksessa läpi esimerkin kielten oppitunnilta. Peli aloitetaan jakamalla oppilaat pienempiin ryhmiin ja sopimalla etukäteen kuusi kategoriaa, joihin oppilaat koittavat keksiä ryhmässä sanoja kohdekielellä. Tämän jälkeen opettaja antaa oppilaille yhden kirjaimen kerrallaan, ja ensimmäinen ryhmä, joka keksii annetulla kirjaimella alkavan sanan kuhunkin kategoriaan, voittaa kierroksen. Pelille voi kehitellä oman, hieman vetävämmän nimen, itse en ole vielä sellaista tosin onnistunut kehittämään. 😄

Kategoriat voidaan miettiä joka pelille uudestaan, tai opettaja voi etenkin ensimmäisillä kerroilla päättää kategoriat itse. Esimerkiksi eläin, maa, kaupunki, näyttelijä, elokuva, tv-sarja, kirja, juoma, ruoka tai muu arkinen asia sopii varmasti hyvin tarkoitukseen. Kategorioita valitaan meillä yleensä kuusi kappaletta. Kun kategoriat ovat selvillä, opettaja tai joku oppilaista alkaa luetella mielessään aakkosia aakkosjärjestyksessä. Kun joku ryhmästä huutaa "Seis!", pitää tämän aakkosia miettineen henkilön sanoa, mikä kirjain hänellä oli viimeksi mielessä. Tällä kirjaimella alkava sana on nyt keksittävä jokaiseen kategoriaan. Se ryhmä, joka on ensimmäisenä saanut sanan kaikkiin kategorioihin, huutaa "Valmis!". Sanat tarkistetaan, ja jos ne kaikki hyväksytään, saa tämä ryhmä yhden pisteen. Jos jokin sanoista ei ole mennyt oikein, saavat kaikki muut ryhmät pisteen. Tällä varmistetaan, että ryhmä todella uskoo olevansa valmis pistettä yrittäessään.

Kierroksia otetaan ennalta sovittu määrä tai vaihtoehtoisesti pisteitä kerätään tiettyyn rajaan asti. Se ryhmä, joka saa eniten pisteitä tai pääsee ensimmäisenä ennalta sovittuun pistemäärään, voittaa koko pelin. 

Oppilaita tuntuu erityisesti motivoivan, kun saavat keksiä kategorioita itse, mutta on hyvä aina alkuun selvittää, millainen vastaus mihinkin kategoriaan hyväksytään. Saako julkkiksen kohdalla käyttää sekä etunimeä että sukunimeä, mikä lasketaan ruoaksi tai juomaksi jne.

Hyvä aktioviva peli viimeisille tunneille, ja parhaimmillaan kertaa vuoden aikana opittuja asioita oppilaita motivoivalla ja osallistavalla tavalla!